Jacek ubiegał się o szerokie kontakty z synami: oprócz spotkań w co drugi weekend, chciał zabierać do siebie dzieciaki w każdą środę i odwozić do matki dopiero w czwartkowe wieczory. Jego niedoszła eksmałżonka nie była zachwycona wizją nieustannego pakowania, rozpakowywania i przewożenia kilkulatków i – jak się okazało – biegli podzielali jej sceptycyzm. W opinii psychologiczno – pedagogicznej zarekomendowali kontakty jedynie w co drugi weekend. Jacek po przeczytaniu wniosków biegłych był w bojowym nastroju. Stwierdził: „spokojnie, to tylko subiektywna opinia dwóch osób. Dowód w sprawie taki sam, jak każdy inny”. Czy na pewno?
O tym jak wygląda badanie przez biegłych w sprawie o rozwód oraz na jakie pytania odpowiada opinia psychologiczno – pedagogiczna pisałam tutaj: https://adwokatorozwodzie.pl/opinia-bieglego-sprawie-o-rozwod
W przytłaczającej większości przypadków to, co biegli napiszą we wnioskach końcowych opinii, znajduje odzwierciedlenie w wyroku Sądu. Dlatego jeżeli opinia biegłych była dla Ciebie niekorzystna i nic z tym nie zrobiłeś, nie licz na to, że zeznania świadków albo Twoje przesłuchanie rewolucyjnie zmienią sytuację w tym zakresie w Twojej sprawie rozwodowej.
Niekorzystna opinia – co robić
Co powinieneś zrobić, jeżeli w ręku trzymasz niekorzystną dla siebie opinię? Razem z nią Sąd prześle do Ciebie zapytanie, czy się z nią zgadzasz, czy nie i wyznaczy Ci termin na odpowiedź. W tym terminie powinieneś nakreślić swoje uwagi i zarzuty. Najczęściej opinię sporządza zespół biegłych: psycholog i pedagog. Wydają jedną opinię i podpisują się pod nią oboje. Jeśli w terminie złożysz do niej zastrzeżenia, najpewniej Sąd wezwie ich oboje na rozprawę, w trakcie której będziesz miał szansę zadawania pytań.
Ta rozprawa będzie jedną z ważniejszych i musisz się przygotować na ciężką przeprawę. Biegli psycholog i pedagog będą bronili swojego stanowiska, więc nie licz na to, że usłyszysz z ich ust: „myliliśmy się”. Dlatego nie przekonuj biegłych, że nie mają racji, a spróbuj przekonać o tym Sąd. Musisz udowodnić, że opinia jest wewnętrznie sprzeczna i niekompletna, a argumenty, którymi biegli się posługują, są nielogiczne. Opinia jest wewnętrznie sprzeczna, gdy wnioski końcowe są niezgodne z wywiadem przeprowadzonym z rodzicami i dzieckiem oraz z obserwacjami poczynionymi przez biegłych. Z niekompletnością wywodów biegłych będziesz miał do czynienia, gdy specjaliści nie odpowiedzą na wszystkie pytania zadane im przez Sąd w tezie dowodowej, albo odpowiedzą tak ogólnie, że nie będzie wiadomo, co właściwie mieli na myśli.
Nie ma innego sposobu na zdyskredytowanie opinii niż wskazanie jej mankamentów. To, że wnioski końcowe nie są sformułowane po Twojej myśli, nie jest przesłanką uznania opinii za nieprzydatną. Jeżeli opinia psychologiczno – pedagogiczna jest spójna i sporządzona rzetelnie, Twoje inne argumenty i zeznania świadków będą miały słabą siłę przebicia. Jeżeli uda Ci się zakwestionować poprawność opinii, zgłoś wniosek o wydanie kolejnej, takiej samej, przez inny zespół biegłych – być może Sąd się do tego wniosku przychyli, a Ty za drugim razem będziesz miał więcej szczęścia i to druga strona będzie musiała się gimnastykować, by kwestionować zalecenia biegłych.